PREDAVANJE O SKROMNOM ČOVJEKU BOGATE OSTAVŠTINE: „Ivo Čakalić – seljak, etnograf i umjetnik“ /FOTOGALERIJA/

.- Ivo Čakalić bio je  s jedne strane jedan sasvim običan seljak, a s druge strane jedan svestran čovjek koji je ponajprije bio jedan veliki zaljubljenik u običaje, kulturu, povijest  i prošlost svoga kraja. Nije on samo bio zaljubljenik u kulturu svoga kraja, on je pisao, crtao, slikao, slušao kazivače, sakupljao usmena blaga, rezbario, prepisivao, bilježio skupljeno – rekla je Ljiljana Marić, predsjednica Ogranka Matice Hrvatske na predavanju organiziranom u prigodi 48 godina smrti i 130 godina rođenja Ive Čakalića.

Koliko jedan naoko priprost i neobrazovan čovjek može zadužiti svojim predanim radom, tako da ga ne zaboravlja ponajprije zavičaj, pokazali su to Kaptolčani, sudjelujući na predavanju što ga je Ogranak  Matice Hrvatske organizirao u Gradskom kazalištu Požega. . Mnogi ga se sjećaju s nedjeljnih misa gdje je obavezno bio spremljen u šokačku narodnu nošnju s molitvenikom u ruci.

Bio je to skromna čovjek, samozatajan, jako pobožan u kršćanskoj vjeri, a  iza sebe je ostavio pregršt pisanih tragova o prošlosti našega kraja, slika, crteža, maketa, kipova, skulptura, tkalačkih stanova, rukopisnih bilježnica, knjiga, molitvenika, pjesama, priča, poslovica, stihova i izreka. Iako je imao jako težak život do samog kraja života je neumorno bilježio i zapisivao svega što se sjećao iz mladosti i iz kazivanja još starijih od njega.

Zbog svega čime je Ivo Čakalić zadužio svojim radom,  moramo se potruditi da ovo ne

bude samo jedan od događaja o Ivi Čakaliću. Moramo se potruditi da građa i ostavština Ive Čakalića bude obrađena, objedinjena  i prezentirana na napravljenoj stranici i samim time bude puno dostupnija svim zaljubljenicima i istraživačima. Nakon toga ostaje nam detaljna analiza i obrada te objava u tiskanim knjigama, monografijama, fotomongrafijama – pozvao je Tihomir Šmiteter, također Kaptolčanin, zaljubljenik u tradiciju svog zavičaja, koji je prikupio veliku zbirku o Ivi Čakaliću i pripremio za digitalno objavljivanje.

Predavanje je uz prezentaciju Tihomira Šmitpetera održala  Maja Žebčević Matić, viša kustosica Gradskog muzeja Požega. Uvodno ga je predstavila kao: – Seljaka u širokim gaćama sa svega četiri razreda osnovne škole koji je gutao knjige, pisao kaligrafskim rukopisom i kojega su poštovali brojni požeški i hrvatski intelektualci. Čovjeka koji je na svojim krhkim plećima iznio križeva za pet ljudskih života a koji, baš poput biblijskog Joba nikada nije posustao u vjeri i ljubavi prema bližnjemu. Pučkog umjetnika koji je s malim nožićem znao rezbariti velika djela nesebično ih dijeleći. Zapisivača narodnog blaga, koji je svjedočeći kolektivnom zaboravu i nestajanju tradicijskih vrijednosti u 20. stoljeću, sakupio narodnih pjesama i običaja ovog dijela Slavonije za deset znanstveničkih života. –

Događaj je obogaćen nastupom Kulturno umjetničkog društva  „Ivo Čakalić“ iz Kaptola. Društvo je osnovano početkom 2009. godine. Ove godine proslavili su 10 godina postojanja. S ponosom nose i diče se svojim imenom koje nose upravo po našem Ivi Čakaliću iz Doljanovaca, mjesta rođenja Ive Čakalića. KUD održava svake godine svoju tradicionalnu smotru folklora koja se zove „Šokačko se kolo vije“. Kad god i koliko god je moguće trude se čuvati , njegovati i promicati izvorni izričaj folklora i tradicijske vrijednosti i bogatstva podplaninskog kaptolačkog kraja.