Požega.eu
Promjena teme
Prijava
Pretraži Požega.eu

Velika subota - dan tišine i molitve

PRIJE 1 GODINU
TEKST: D.K.

Prijavite se da možete ocijeniti članak. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje.

Prilagodba teksta
VELIČINA SLOVA
RAZMAK IZMEĐU SLOVA
RAZMAK IZMEĐU RIJEČI
PRORED
Požega.eu | Velika subota - dan tišine i molitve Požega.eu | Velika subota - dan tišine i molitve

PRIJE 1 GODINU
TEKST: D.K.

Prilagodba teksta ▼
VELIČINA SLOVA
RAZMAK IZMEĐU SLOVA
RAZMAK IZMEĐU RIJEČI
PRORED

Velika subota je kršćanski blagdan. Slavi se dan prije Uskrsa. To je dan tišine i molitve. Na Veliku subotu Crkva se zadržava na grobu Gospodnjem, te u molitvi i postu razmišlja o njegovoj muci, smrti i silasku u podzemni svijet. Na taj dan nema liturgije. Isus je umro, Bog je mrtav. Cijeli svijet stoji zapanjen pred tajnom smrti. Isus leži u grobu. Spustio se u pakao – u najvećoj je dubini svoje samoće, i to već tri dana. Sve nas čekaju vrata smrti kroz koja je Isus prošao. To su vrata kroz koja moramo proći sami. To je potpuna samoća i napuštenost. Tišina koja vlada u carstvu mrtvih izaziva u čovjeka strah od te samoće. Krist silazi u duboku stvarnost pakla i strah od konačne samoće. Iz carstva smrti dolazi poruka Velike subote: „Samoća je pobijeđena!“ Postoji ruka koja nam je pružena, koja nas vodi. Pakao više nije tako strašan, prevladan je. Naš Bog vlada.

Vjernici posjećuju posebno uređeni Božji grob u crkvi. Velika subota je i posni dan. Crkva iščekuje Gospodina u molitvi na grobu: vjernici, pojedinačno ili s roditeljima i djecom, dolaze tijekom dana, u slobodno vrijeme, posjetiti "Isusov grob". Dopušteno je slaviti samo sakramente pomirenja i bolesničkog pomazanja, a pričest se može dati samo kao poticaj. Obitelji se u miru pripremaju za blagdan Uskrsa, a svaki vjernik nađe vremena da tijekom dana obiđe svečano okićeni Isusov grob u crkvi. Crkva čuva veliko blago u svojoj tradiciji.



Tako je za Veliku subotu karakteristično vazmeno bdijenje koje se slavi noću, te stoga nije prikladno započeti prije noći, a trebalo bi završiti prije zore u nedjelju. Od ranokršćanskih vremena tu noć nazivamo "noć bdijenja". Veliki svetac Katoličke Crkve, sveti Augustin, nazvao je ovo bdijenje "majkom svih bdijenja" (lat. bdijenje). U ovoj noći liturgijski se slavi sva povijest našega spasenja. Obred noću počinje "Službom svjetla". Služba počinje ispred crkve blagoslovom vatre na kojoj se pali uskrsna svijeća. Potom se vjernici okupljaju oko vatre koju blagoslovi svećenik. Tim se plamenom pali i uskrsna svijeća koja predstavlja samog Isusa Krista. Vatra nas podsjeća na Duha Svetoga po kojemu je Djevica Marija začela Isusa Krista i po kojemu je sve stvoreno. Svećenik stavlja simbole A i Ω na svijeću. Označava Krista koji je i Početak i Svršetak. Na svijeću se stavljaju i brojevi tekuće godine. Narav znaka nalaže da se svake godine na vazmenom bdijenju blagoslovi nova uskrsna svijeća, izrađena od prirodnog voska. Uskrsna svijeća stoji kraj ambona tijekom cijelog uskrsnog vremena i pali se u svim zajedničkim bogoslužjima. Slaviti Veliku subotu znači zajedno s Kristom zaviriti u najskrovitije dubine svoje duše, jer nema toga u nama što njegova ljubav i njegovo svjetlo ne mogu izliječiti. Kristova je ljubav pravi put koji vodi u svjetlo i život, a po Njemu sve u nama nastavlja živjeti. Ovim bdijenjem vjernici počinju slaviti Uskrs. od prirodnog voska. Uskrsna svijeća stoji kraj ambona tijekom cijelog uskrsnog vremena i pali se u svim zajedničkim bogoslužjima. Slaviti Veliku subotu znači zajedno s Kristom zaviriti u najskrovitije dubine svoje duše, jer nema toga u nama što njegova ljubav i njegovo svjetlo ne mogu izliječiti. Kristova je ljubav pravi put koji vodi u svjetlo i život, a po Njemu sve u nama nastavlja živjeti. Ovim bdijenjem vjernici počinju slaviti Uskrs. od prirodnog voska. Uskrsna svijeća stoji kraj ambona tijekom cijelog uskrsnog vremena i pali se u svim zajedničkim bogoslužjima. Slaviti Veliku subotu znači zajedno s Kristom zaviriti u najskrovitije dubine svoje duše, jer nema toga u nama što njegova ljubav i njegovo svjetlo ne mogu izliječiti. Kristova je ljubav pravi put koji vodi u svjetlo i život, a po Njemu sve u nama nastavlja živjeti. Ovim bdijenjem vjernici počinju slaviti Uskrs. sve u nama nastavlja živjeti. Ovim bdijenjem vjernici počinju slaviti Uskrs. sve u nama nastavlja živjeti. Ovim bdijenjem vjernici počinju slaviti Uskrs.

Također je običaj da se u uskrsnoj noći katekumeni primaju u zajedništvo Crkve. Katekumenat je priprema odraslih za primanje sakramenata kršćanske inicijacije. Sakramenti kršćanske inicijacije su krštenje, euharistija i potvrda. Svećenik krsti katekumene vodom iz bunara koji je blagoslovio na vazmenom bdijenju. U taj zdenac uroni se i uskrsna svijeća. Prikladno je da đakon ili svećenik otpjeva himan uskrsnoj svijeći koja predstavlja Isusa Krista. U tom hvalospjevu svećenik moli Gospodina da ova svijeća rasprši tamu one noći.

https://www.youtube.com/embed/3npP8sQn5Fc Velika subota je dan šutnje i ozbiljnosti, slika te šutnje je odsutnost Euharistije, goli oltar ozbiljnosti. Vjernici posjećuju Božji grob i suočavaju se sa svojom stvarnošću i stvarnošću svijeta, snagom zla i grijeha koji imaju razornu moć „ubiti“ samoga Boga. Stojeći pred grobom i promatrajući Krista u grobu, čovjek prije svega promatra sebe ubijenog grijehom i zlom, vlastitim nevjerama. U kasnim večernjim satima u crkvama počinje Vazmeno bdijenje, majka cjelokupne kršćanske liturgije, koje završava svečanom euharistijom koja označava Kristovu pobjedu nad smrću. U kojoj se ogleda snaga Božje ljubavi, koja mrtve oživljuje, iz suhe mladice novi život niče. Bdijenje počinje lucenarijem ili bogoslužjem svjetla.

Blagoslivlja se vatra izvan crkve, na njoj se pali uskrsna svijeća koja označava uskrsloga Isusa Krista, naše svjetlo. Unosi se u procesiji u župnu crkvu koja je u mraku. Tek kad se uskrsne svijeće unesu u crkvu, vjernici pale svoje svijeće i pale se sva svjetla, nakon čega slijedi svečani hvalospjev uskrsnoj svijeći. Drugi dio bdijenja je Služba riječi. Čitanja biblijskih tekstova, pjevanje svijeća, slušamo Božju riječ o stvaranju, kroz psalme hvalimo i slavimo Gospodina i njegova djela. Slijedimo put Božjeg naroda od ropstva do slobode i stvaranja novog čovjeka čiji je vrhunac Kristovo djelo. Čitanja završavaju svečanom pjesmom Slava Bogu na visini, a zatim sviraju orgulje, zvone sva crkvena zvona i pale se svijeće. Ovo je trenutak svitanja novog čovjeka, novog svijeta, novog vremena – grijeh i smrt su poraženi. Kršćani su pozvani s radošću slaviti Gospodina. Ovo je predokus vječnosti. Nakon Službe riječi slijedi služba krštenja, blagoslov vode i krštenje katekumena. Vazmeno bdijenje završava euharistijom.

Liturgijsko slavlje sastoji se od:

- Služba riječi: blagoslov ognja, paljenje velike uskrsne svijeće, svečana procesija, uskrsni hvalospjev (lat. exultet)

- Služba riječi - čitanja Starog i Novog zavjeta, a nakon službe riječi pjevanje Slave.

- Služba krštenja (i potvrde).

- Euharistijska služba

Velika subota je:

VRIJEME razmišljanja, a ne tugovanja
, VRIJEME radosti, a ne tuge
, VRIJEME iščekivanja i
VRIJEME u kojem prepoznajemo  da je Isus uskrsnuo.


I mi ćemo opet ustati!



Ocijenite članak

Prijavite se da možete ocijeniti ovaj članak. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje.

Prijavite se da možete komentirati ovaj članak. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje.